马来网友都赞爆了!一名马来网友在fb发文,举出了12条非巫裔的心声!短短4天内被疯传了46k!赞成的请转发!

大马最Hitz新闻     2017-05-14     检举
 马来网友都赞爆了!一名马来网友在fb发文,举出了12条非巫裔的心声!短短4天内被疯传了46k!赞成的请转发!

社交网站面子书上的一名网友Engku Nasrun发文,一一举例出他族对马来同胞的宽容、礼让精神,并向集会者质问:“请问我们哪里受到威胁了?不要一点点事就吵架,好吗?为什么要那么种族主义?”

1. 非巫裔和非穆斯林同胞每天清晨都会被我们的祈祷声吵醒,但他们有因此生气或捣乱吗?若是教堂安装扬声器,让大家每个星期日都听见基督教徒布道,会发生什么事呢?圣战!

2. 每个星期五,我们是最无敌的,因为清真寺的路旁,满是我们祈祷者的车子,造成交通堵塞,非穆斯林也只能接受。

3. 我们买屋子,有土著折扣。但,非土著也是马来西亚人,但他们买房子有折扣吗?这不就是马来人的权益?还是种族隔离制度?

4. 那些优秀的非穆斯林、非土著学生,想要进大学,都要挤破头,甚至欠地下钱庄等,就是为了还大学、私立学院的学费。但,我们没关系,我们有玛拉工艺大学(UiTM),还有玛拉学院。要知道,非穆斯林也是大马公民,但待他们毕业后,我们也享受他们所缴交的税收。

5. 很多非巫裔、非土著的父母都会把孩子送到私立学院,或是国外读书,因此得到的见识更广,懂的东西更多。这些孩子毕业后回国努力工作,也升职得更快;但这时候就有很多人说,他们被边缘化了,这不公平,政府没有打救马来人。

6. 以前在上学时期,我们说一说英文,就会有人奚落我们,说我们“洋化”,这样是错误的。那些奚落我们的人是谁?就是那些说尊严受辱的族群。

7. 我们都已经独立58年了,我们华、印、巫还有其他族群一起生活,已经多少年过去了。如今步入21世纪,我们当中仍有一些人完全不了解其他族群的文化。要其他族群尊重我们,我们就要先尊重人家。

8. 连其他族群的文化都不理会,却要其他族群的人遵循我们的文化,理解我们的文化,怎么可以这样?对他人文化不敏感的,明明就是我们。

9. 其他族群都害怕针对我们族群有联系的东西开玩笑,担心会得罪我们,或是引起不满,其实都还好,但不知道为何我们时常“被得罪”。

10. 我们不断强调所谓的“圣洁”,要保持食物的神圣,甚至要在冰箱上贴著“清真食品而已”的标签。但你看,我们在印裔同胞面前吃牛肉时,他们也都没有关系。不 过,若是我们的朋友在我们面前吃猪肉时,就觉得恶心。没错,我们是不可以吃猪肉,但有必要到无法看猪肉,甚至呕吐的程度吗?看[生.殖.器]官就可以,不会觉得恶 心。

11. 有教堂建在马来人住宅区附近,就觉得那个十字架让我们很不舒服,会扭曲我们的信仰;教堂也不得不屈服,把十字架拿下来,真可怜。我们在非穆斯林住宅区建清真寺,若有人来吵,我们应该就会开圣战了,简直就像被溺爱、宠坏的孩子,真的很丢脸!

12. 动辄吵架,开圣战,为什么要如此种族主义?看看我们的国王、苏丹、首相、副首相、总警长、武装部队,他们都是马来人,到底我们哪里被威胁了?

有 关帖文才上传不到短短一天,就有超过2千人转载分享,对网友Engku Nasrun表示认同,也感谢他说出非巫裔的心声。有网友留言说:“那些憎恨其他族群的马来同胞们,清醒吧!当阿拉把我们带到这个世界时,就教导我们要尊 重他人。想想,若是现在的你变成了在大马长大的华人,你能想像他们的生活吗?”

 

Ini hanyalah pandangan aku. Ini ruang aku.

 

1. Rakyat Malaysia yang non-malays dan non-muslim bumiputramahupun non-bumiputra kebanyakannya terima dengan hati yang terbukalaungan Azan subuh yang menganggu tidur mereka. Tak pulak merekanak buat kecoh dan marah. Bagaimana kalau pihak gereja mula pasangloudspeaker untuk sekalian tempat dengar khutbah Ahad mereka? Ooh..nanti aqidah kita lari. Jihad!

 

2. Hari Jumaat, kitalah paling hebat sebab boleh parking ditepi-tepi jalan berdekatan masjid sebab nak solat Jumaat.Lalulintas terganggu dan trafik tergendala. Non-muslim terpaksaterima jer.

 

3. Kita nak beli rumah, ada "bumiputra discount". Org non-bumibeli rumah xde pulak padahal diorg pun Rakyat Malaysia. Apa? hakistimewa org Melayu? Ke Apartheid?

 

4. Non-Malays, non-bumiputra yang cemerlang nak masuk Universitisampai berdarah hidung, bergadai, berhutang Ah Long sebab nak bayarUni atau kolej swasta. Kita takper sebab ada UiTM la, ada kolejmara la. Diorg pun rakyat Malaysia. Bila diorg dah grad, cukaihasil kerja diorg jugak kita makan.

 

5. Yang non-malays non-bumi yang mak bapak hantar ke kolejswasta tadi ada pulak yang ke luar negara, maka banyak lah pulakexposure dan banyak kenalan dapat. Bila mereka dah grad, balik keMalaysia, meraka jadi tenaga kerja yang lagi progresif, lagi padu.Pandai speaking. Cepat naik pangkat. Yang lain (termasuk kitabarangkali) mula rasa ditindas la, tak adil la, tak "tolong melayu"la.

 

6. Cakap pasal pandai "speaking", masa kat sekolah bila kita"speaking" sikit, ada kawan-kawan yang ejek. Kata kita poyo lah,kata kita "kebaratan" sangat lah, kafir lah. Mula lah kene pulau.Yang ejek tu, yang pulau (ehem.. menindas) tu bangsa apa? Ni lahbangsa yang kata maruah terjejas.

 

7. Dah 58 tahun merdeka. Sebelum tu dah berapa tahun dah bangsaCina, India, Baba, Melayu dan lain lain hidup bersama. Ni dah masukabad ke-21 tapi masih ada antara kita yang amatlah jahil denganbudaya bangsa lain. Nak bangsa lain hormat kita, kita kene starthormat dulu.

 

8. Ni budaya bangsa lain pun kita tak ambik peduli. Sibuk nakbangsa lain ikut dan faham budaya kita jer. Mana boleh macam nibro. Yang tak sensitif sebenarnya kita. Diorg dah banyak ikut anginkita.

 

9. Kita dilihat sebagai bangsa yang mengada-ngada sampai bangsalain takut pulak nak bergurau senda dengan kita. Takut kalau merekatersilap menyinggung perasaan atau tercakap bende yang yang padahalok jer tetapi kita mungkin tak pasal-pasal tersinggung entahkenapa.

 

10. "Suci" dalam debu. Nak sangat org jaga kesucian makanan ko.Sampai ada tampal sticker kat peti sejuk ofis "Halal only". Padahaltakder lah kene sampai macam tu sekali. Yang Hindu relax jer tengokkita layan daging depan diorg. Tapi kalau kawan kita makan babi,geli.. kembang tekak. Babi tu memang lah haram dimakan tapi kenapasampai takleh tengok lah, nak muntah lah. Drama. Tengok aurat okpulak. Tak geli kembang tekak ke sebab itu pun haram.

 

11. Ada gereja bina dekat kawasan Melayu, kecoh jadinya. Salibtu boleh pesong aqidah kita. Pasal aqidah kita nipis sgt. Takpasal-pasal jadi kes. Pihak gereja pun mengalah. Turunkan salib.Kesian. Kalau kita bina Masjid tapi non-muslim bikin kecoh, mulalah nak jihad konon, kita kene tindas konon. Kan elok kalau relaxjer. Dah macam budak kecik yang manja. Org bangsa lain kene pandaiamik hati kita. Malu lah.

 

12. So, apa yang terancam? Sikit-sikit nak gaduh. Sikit-sikitnak jihad. Rasis sgt kenape?